RITPU | IJTHE

Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire

International Journal of Technologies in Higher Education

A pre-post study to assess the impact of an information-problem solving intervention on university students’ perceptions and self-efficacy towards search engines

Interventions portant sur la résolution de problèmes en contexte de recherche d'information : quels impacts sur les perceptions d'auto-efficacité d'étudiants universitaires?
Marioleni Parissi - University of Patras, GREECE
Vassilis Komis - Université de Patras, GRECE
Konstantinos Lavidas - University of Patras, GREECE
Gabriel Dumouchel - Université du Québec à Chicoutimi, CANADA
Thierry Karsenti - Université de Montréal, CANADA
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Abstract

This study investigates the changes in university students’ perceptions towards the use of Web search engines after their exposure to a teaching intervention centered on the information problem-solving process. A total of 138 students of the Department of Educational Sciences and Early Childhood Education of the University of Patras were surveyed to measure perceived ease of use and usefulness of search engines and search engine self-efficacy. A questionnaire, part of which was based on the Technology Acceptance Model, was developed and distributed to respondents, both before and after the course, to measure their perceptions. The results revealed statistically significant improvement for the ease of use and usefulness of search engines, as well as for search engine self-efficacy.

Résumé

Cette étude examine l'évolution des perceptions des étudiants universitaires quant à l'utilisation des moteurs de recherche après leur exposition à une intervention pédagogique centrée sur le processus de résolution de problèmes informationnels. Au total, 138 étudiants du Département des Sciences de l'Education - Section Préscolaire de l'Université de Patras ont été interrogés pour mesurer leur perception de l'utilité et de la facilité d'utilisation des moteurs de recherche. Un questionnaire, basé en partie sur le modèle d'acceptation technologique TAM, a été élaboré et distribué aux répondants avant et après le cours afin de mesurer leurs perceptions. Les résultats ont révélé une amélioration statistiquement significative de la facilité d'utilisation et de l'utilité des moteurs de recherche, ainsi que pour leur sentiment d'auto-efficacité à l'égard des moteurs de recherche.

Date de publication : 2019-11-26

DOI : https://doi.org/10.18162/ritpu-2019-v16n1-05

Parissi, M., Komis, V., Lavidas, K., Dumouchel, G. et Karsenti, T. (2019). A pre-post study to assess the impact of an information-problem solving intervention on university students’ perceptions and self-efficacy towards search engines. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 16(1), 68. https://doi.org/10.18162/ritpu-2019-v16n1-05